Η γραμμή αυτοκτονιών 1018

| Ετικέτες , | Posted On Κυριακή 12 Ιουνίου 2011

Ήταν μια συνηθισμένη Παρασκευή. Ήμουν στο σπίτι μου.

Το Συμβάν

Χτυπάει το τηλέφωνο μια καλή μου φίλη.

- Θωμά τρέχα! Κάποιος λέει ότι θα αυτοκτονήσει σε λίγο!


Ρωτάω πως, που, γιατί. Μου λέει ότι της ήρθε ένα Email στους 300ellines.org. Κάποιος ζητούσε απεγνωσμένα βοήθεια. Την ρώτησα αν επικοινώνησε μαζί του διότι πολύ ανακοινώνουν κάτι τέτοιο και λίγοι τελικά το κάνουν...

Μου είπε ότι τον πήρε τηλέφωνο. Της έδωσε την εντύπωση ότι πραγματικά βρισκόταν σε κατάσταση συντριβής. Έκλαιγε, με λυγμούς. Άνθρωπος 42 χρονών!

Παρατάω τα πάντα. Τρέχω (μένουμε στα 1300 μέτρα απόσταση). Βλέπω τη Χρύσα σε κατάσταση πανικού. Της λέω καταρχάς να ηρεμήσει. Είχε ήδη κλείσει καφέ μαζί του για να τον βγάλει από το σπίτι, μην κάνει το λάθος.

Γνωρίζω ότι σε τέτοιες καταστάσεις τα πράγματα είναι εξαιρετικά κρίσιμα. Απαγορεύεται να τα χειριστεί άνθρωπος ο οποίος ΔΕΝ είναι ειδικός.

Η γραμμή παρέμβασης για την αυτοκτονία



Αμέσως επικοινωνώ με το 1018 (suicide-help.gr). Δυο βδομάδες νωρίτερα είχα πετύχει μια κοπελίτσα στο Facebook να γράφει για σκοτάδια, άβυσσο, το φως της ελευθερίας κ.α. Επικοινώνησα τότε με τη δίωξη ηλεκτρονικού εγκλήματος. ΕΝΑ ΜΠΡΑΒΟ και σε αυτούς. Έχουν σώσει ΠΟΛΥ ΚΟΣΜΟ. Αργότερα έμαθα ότι η γραμμή 1018 συνεργάζεται με τη δίωξη ηλεκτρονικού εγκλήματος.

Μια ευγενέστατη κοπέλα στο τηλέφωνο (μετά έμαθα ότι ήταν ψυχίατρος). Μας ζητάει το email. Της το προωθούμε. Ο χρόνος μετρούσε αντίστροφα (είχαμε και το ραντεβού για καφέ). Της εξηγούμε τις αντιδράσεις. Της ζητώ να παρέμβει στον καφέ που θα ακολουθούσε. Της δήλωσα ότι δεν είμαστε ειδικοί (προγραμματιστής και έμπορος δεν είναι οι κατάλληλες ειδικότητες στην περίπτωση). Συμφωνεί απόλυτα.

Ενεργοποιούν αμέσως τον μηχανισμό τους. Επικοινωνούν με τον κύριο (δεν αποκαλύπτω για προφανείς λόγους την ταυτότητά του).

Τον συναντώ. Ένας αξιοπρεπής άνθρωπος 42 χρονών μόνιμος υπάλληλος ΕΛΤΑ !!! Δεν το περίμενα. Περίμενα κάποιον ρακένδυτο, άνεργο, δεν γνωρίζω γιατί μου δημιουργήθηκε η εντύπωση αυτή. Δεν θα αποκαλύψω εδώ τους λόγους που τον οδήγησαν στην προσπάθεια αυτοχειρίας (είναι προσωπικά δεδομένα). 

Η γραμμή 1018 συνέχισε την επαφή μαζί του για μέρες. Έκαναν μια ΚΑΘΟΡΙΣΤΙΚΗ παρέμβαση στο πρόβλημά του. Συνήλθε. Ο άνθρωπος είχε συντριβεί τελείως. Για να σταματήσει να κλαίει με λυγμούς (στο καφέ) αναγκάστηκα να τον πάρω αγκαλιά! Απίστευτο. Ξαναλέω 42 χρονών αξιοπρεπής άνθρωπος. Εγώ είμαι 36!

Η επαφή με το 1018 δεν σταμάτησε ούτε με μένα. Έδωσα όλα μου τα στοιχεία μήπως με χρειαστούν για την περίπτωση του ανθρώπου. Με κράτησαν ενήμερο. 

Η προϊστορία

Δεν ξέρω πως τα έχει φέρει η ζωή μου άλλα έχω συναντήσει πολλά τέτοια περιστατικά. Όχι όμως σε τέτοιες ηλικίες. Πολύ παλαιότερα (πριν παντρευτώ) λόγω της δουλειά μου, της κοινωνικότητας κτλ γνώρισα πολύ κόσμο.

Μάζεψα 18 χρονών κοπέλα από ταράτσα, κοπέλα γεμάτη μώλωπες που είχε προσπαθήσει να αυτοκτονήσει σε ποτάμι (!), κακοποιημένες γυναίκες (είχα επικοινωνήσει και με τη γραμμή κακοποιημένων γυναικών). Καμία από τις παραπάνω δεν ήταν φίλες μου ή σχέσεις.

Δεν γνωρίζω αν ευθύνεται η αγάπη μου προς το γυναικείο φύλλο (όχι ως σκεύος ηδονής). Η ζωή μου χάρισε στη συνέχεια 2 γυναίκες (μια σύζυγο και μια κόρη). Δεν γνωρίζω γιατί (παλαιότερα) όποια είχε πρόβλημα έπαιρνε εμένα τηλ. Έχω ζήσει πάντως την ανθρώπινη συντριβή πολλές φορές από κοντά. Θέλει γερό ψυχισμό να μην καταρρεύσεις και εσύ.

Η ξαδέρφη μου (διδάκτωρ ψυχολογίας στη Γερμανία) μου είχε πει σε ανύποπτο χρόνο:

- Θωμά, βλέπεις ένα κτίριο να φλέγεται. Είσαι πυροσβέστης. Τόσο πολύ που σε ελάχιστα δευτερόλεπτα είναι 99% βέβαιο από την εμπειρία σου και την εκπαίδευσή σου ότι η οροφή θα πέσει. Ζυγίζει τόνους. Μέσα είναι 2 μικρά παιδάκια και κλαίνε. Τα βγάζεις?

- Φυσικά !

- Λάθος. Γυρνάς την πλάτη σου και ΔΕΝ μπαίνεις στο κτίριο.

- (Σοκ)

- Στην περίπτωση που μπεις υπάρχει πιθανότητα 1% να σώσεις τα 2 παιδιά. Στην περίπτωση που ΔΕΝ μπεις υπάρχει η βεβαιότητα ότι στην καριέρα σου σαν πυροσβέστης θα σώσεις χιλιάδες παιδιά.

Αυτό τους το διδάσκουν στο πανεπιστήμιο. Κοινώς αν συντριβείς εσύ (ως γιατρός) δεν θα μπορέσεις να σώσεις άλλους. Μου εκμυστηρεύτηκε όμως (παρά τη σκληρή δήλωση) ότι έχει συντριβεί και η ίδια στη θέα ενός πολλαπλά βιασμένου κοριτσιού 12 χρονών στο οποίο η μητέρα αρνούνταν να καταθέσει στο δικαστήριο ενάντια στο σύζυγο (στη Γερμανία όλα αυτά). 

Η κατάθλιψη

Η κατάθλιψη (στις βαριές μορφές της οδηγεί συχνά στην αυτοκτονία) είναι απλά μια δυσλειτουργία. Αντιμετωπίστε την απλά έτσι. Σαν να πονάει το πόδι, το δόντι σας. Ο άνθρωπος με κατάθλιψη δεν είναι "τρελλός", "ανώμαλος", "αποτυχημένος". Είναι μια δυσλειτουργία.

Δείτε το έτσι. Ζητήστε βοήθεια. Δεν είναι κακό. Στη χώρα μας (σε αντίθεση με το δυτικό κόσμο) έχουμε πρόβλημα με δυο όργανα του ανθρώπινου σώματος. Τον εγκέφαλο και το πουλί μας. Απευθυνόμαστε σε κάθε άσχετο για αυτά τα δυο παρά σε γιατρούς. Δεν λέμε να κατανοήσουμε ότι είναι απλά δυο όργανα όπως όλα τα άλλα τα οποία ΝΑΙ μπορεί και να δυσλειτουργήσουν.

Αποτέλεσμα? Οι γυναίκες πηγαίνουν στον γυναικολόγο όταν συνήθως είναι αργά. Τεστ ΠΑΠ κάνουν ελάχιστες (παρά την κανονική σεξουαλική ζωή). Οι άνδρες πηγαίνουν σε ανδρολόγο (συνήθως) όταν το πουλί τους γίνει πράσινο.

Το ίδιο και με την κατάθλιψη, νευρώσεις, εμμονές και άλλα προβλήματα. Η ιατρική σήμερα βοηθάει στο 99% των περιπτώσεων. Όχι δεν σε κλείνουν σε φρενοκομείο. Σε βοηθούν.


Τα παιδιά

Η καταστροφή της χώρας τα επηρεάζει. ΒΑΘΥΤΑΤΑ. Ιδίως στην ηλικία της εφηβείας. Μπορεί να μη βρίσκονται στην αγορά εργασίας. Μπορεί να μην γνωρίζουν τι είναι τα Spreads και τα CDS. Έχω και εγώ μια κόρη.

Γνωρίζουν από πολύ μικρή ηλικία (9-10 μηνών) την ψυχολογική κατάσταση των γονέων τους. Δεν ξέρω πως (δεν είμαι γιατρός) αλλά χωρίς να γνωρίζουν να μιλούν διαισθάνονται την ατμόσφαιρα στο σπίτι.

Τελευταία είναι και της μόδας οι καυγάδες και τα διαζύγια. Η οικονομική ανέχεια οδηγεί στην οργή. ΓΙΑ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΜΗ ΣΤΡΕΦΕΤΕ ΤΗΝ ΟΡΓΗ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟ ΣΥΖΥΓΟ Η ΤΗ ΣΥΖΥΓΟ. Τα παιδιά υποφέρουν από αυτό.

Η εφηβεία είναι μια πολύ δύσκολη περίοδος. Οι περισσότεροι ίσως λησμόνησαν πως ήταν η δική τους εφηβεία. Ποιες σκέψεις τυραννούσαν το μυαλό τους. Οι νέοι θέλουν να ερωτευτούν, να πειραματιστούν, να ανακαλύψουν. Θέλουν να βλέπουν βαθιά στο μέλλον. Κάνουν όνειρα. Η κατάσταση στη χώρα μας τους έχει στερήσει όλα τα παραπάνω. Βυθίζονται στο facebook, τα iPod και τα παιχνίδια (ηλεκτρονικά) ως διαφυγή. Αρκεί μια ερωτική απογοήτευση για να τα βυθίσει ακόμα περισσότερο.

Όπως προανέφερα στην παραπάνω περίπτωση (με τη δίωξη ηλεκτρονικού εγκλήματος, και αυτή με τους μώλωπες) οι γονείς ΕΠΕΣΑΝ ΑΠΟ ΤΑ ΣΥΝΝΕΦΑ. Είμαστε εγωϊστές! Στο δικό μας σπίτι δεν μπορούν να συμβούν αυτά. Εμείς τα αναθρέψαμε σωστά. Μας τα λέει ΟΛΑ το παιδί μας. ΤΟΝ ΚΑΚΟ ΜΑΣ ΤΟΝ ΚΑΙΡΟ.

Από κοντά τα παιδιά αυτό τον καιρό. Από πολύ κοντά. Πάτε βόλτα μαζί τους. Γνωρίστε τους φίλους τους. Διακριτικά. Αφήστε ΚΑΘΕ ΠΟΡΤΑ ανοιχτή για επικοινωνία. 


Επίλογος

Επιστρέφουμε στο συμβάν.

Η κοπέλα στο 1018 ακουγόταν θλιμμένη !! Εξαντλημένη. Μου είπε:

Θωμά σαν το περιστατικό (που σε ευχαριστώ που ζήτησες τη βοήθειά μας) είναι

30 την ημέρα! Μόνο στη δική μας γραμμή!

Βγάζετε άκρη? τη ρώτησα. Στο 80% των περιπτώσεων ναι. Το πρόβλημα είναι ότι αυτοί οι άνθρωποι στο επόμενο εμπόδιο προχωρούν στην αυτοχειρία. Χρειάζονται συστηματική παρακολούθηση. Εμείς απλά παρεμβαίνουμε και κάνουμε ότι μπορούμε.

Τα θερμά μου συγχαρητήρια στην "παρέμβαση στην αυτοκτονία 1018" και αν μπορώ τεχνικά κάπου να βοηθήσω είμαι στη διάθεσή τους.

Και πάλι μπράβο!

Σχετικές Αναρτήσεις :



Comments:

There are 0 σχόλια for Η γραμμή αυτοκτονιών 1018

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια άσχετα με το θέμα της ανάρτησης θα διαγράφονται.

Μας διάβασαν