ΠΡΟΤΑΣΗ ΑΝΕΓΕΡΣΗΣ ΘΕΜΑΤΙΚΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ: «ΜΥΘΙΚΗ ΒΟΙΩΤΙΑ» ΣΤΗΝ ΑΛΙΑΡΤΟ

| Ετικέτες , | Posted On Τετάρτη 9 Μαρτίου 2011

Κατόπιν σχετικής προέρευνας πάνω στο μυθολογικό περιεχόμενο του αρχαίου Βοιωτικού  πολιτισμού ο σύλλογος  «Το  Κοινόν των Βοιωτών για τον πολιτισμό και το περιβάλλον»  σε συνεργασία με:

1.      το Πανεπιστήμιο Αθηνών
2.      το Πάντειο Πανεπιστήμιο
3.      ομάδα αρχιτεκτόνων και μουσειολόγων
4.      την συνδρομή της  UNESCO


προτείνουμε στο Δήμο Αλιάρτου ανέγερση θεματικού  μουσείου με την επωνυμία  «ΜΥΘΙΚΗ ΒΟΙΩΤΙΑ»....          


Βασικός άξονας γύρω από τον οποίο θα οργανωθεί το εκθεσιακό περιεχόμενο του μουσείου είναι το ησιόδειο έργο του οποίου η σημασία είναι καθοριστική για την διαμόρφωση του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού. Όντας γεννημένος στην Άσκρη της Βοιωτίας ο Ησίοδος θα καταστήσει με την αφήγησή του τόσο τη γενέτειρά του όσο και την ευρύτερη βοιωτική περιοχή μυθική μήτρα της γέννησης των θεοτήτων της ελληνικής αρχαιότητας. Από τις κορυφές του Ελικώνα, μέσα από τον ελαφροπάτητο χορό των Mουσών θα αναδυθεί, όπως αναφέρει στη Θεογονία του, το Ιερό του Διός, ύπατου Ολύμπιου θεού ο οποίος θα δαμάσει με την αιγίδα του τις γήινες χθόνιες δυνάμεις καθιερώνοντας με τον τρόπο αυτό τη νεα ουράνια τάξη.
Στόχος μας στο νέο μουσείο είναι να μυηθεί ο επισκέπτης στον τρόπο με τον οποίο η μυθολογία απο τον Ησίοδο και έπειτα μεταβάλλεται σε «ιστορία». Στο εκθεσιακό δυναμικό του μουσείου θα κατέχει σημαντική θέση το πρόσωπο του μυθικού βασιλιά Αλίαρτου απ’ όπου έλαβε κατόπιν το όνομά της η πόλη. Μέσα από τον συσχετισμό των βασικών μυθικών γεγονότων και προσώπων θα αναδειχτεί η ιστορία  της περιοχής του Αλίαρτου και θα καταδειχτεί η κομβική θέση της στην αρχαιότητα.
Ιδιαίτερη θέση στο υλικό του μουσείου θα έχουν επίσης ορισμένα σύμβολα-εμβλήματα της περιοχής όπως για παράδειγμα είναι αυτό της Σφίγγας. Η Σφίγγα απόγονος της Μέδουσας είναι το τέρας που κατ’ εξοχήν θέτει στον άνθρωπο τα μεγάλα αινίγματα για τη ζωή, τον κόσμο και τον εαυτό του. Προσπαθώντας να απαντήσει στο αίνιγμα της Σφίγγας ο Οιδίποδας θα αιματοκυλίσει τη Θήβα και τον εαυτό του, θεωρώντας ο ίδιος ότι έχει δώσει ικανοποιητική απάντηση στο αίνιγμά της.
Με τον μύθο αυτό τίθεται ουσιαστικά το ζήτημα της αυτογνωσίας του ανθρώπου και αυτή είναι επίσης η βάση για μια σειρά επιστημονικών και καλλιτεχνικών αναζητήσεων στους νεώτερους χρόνους μέχρι την εποχή μας. Η ψυχανάλυση και η συγκριτική θρησκειολογία είναι τα κυριότερα πεδία αυτών των αναζητήσεων. Είναι, επομένως, προφανές το ενδιαφέρον που έχει η παρουσίαση των διαφόρων όψεων αυτού του μύθου και ειδικά του συμβόλου Σφίγγα στο σύγχρονο παγκόσμιο πολιτισμό. Το προνόμιο του Δήμου Αλιάρτου να βρίσκεται στους πρόποδες του Φίκιου όρους αυτομάτως ανοίγει μια προοπτική μεγάλης πολιτισμικής και τουριστικής ανάπτυξης του τόπου με βάση τη θεματολογία του προτεινόμενου μουσείου.

Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι με τη δημιουργία του μουσείου η παράδοση του Δήμου Αλιάρτου συνδέεται οργανικά πλέον με αυτή του λεγόμενου θηβαϊκού κύκλου που προκαλεί διεθνώς ένα αμείωτο επιστημονικό και μορφωτικό ενδιαφέρον. Στο μουσείο θα υπάρχει παρουσίαση του θέματος από πλευράς εικαστικής και φιλολογικής και θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στις διαδραστικές δυνατότητες που προσφέρει η σύγχρονη τεχνολογία (multimedia, video art, ηχητική κάλυψη κτλ)

Το μουσείο θα αποτελέσει πρώτον, πόλο τουριστικής έλξης και δεύτερο τόπο διαπαιδαγώγησης και μύησης μαθητών και φοιτητών στα μεγάλα ζητήματα του ελληνικού και παγκόσμιου πολιτισμού, αποτελώντας παράλληλα το συνδετικό κρίκο ανάμεσα στα υφιστάμενα μουσεία των Δελφών και της Θήβας, και συμβάλλοντας έτσι στη δημιουργία ενός  πολιτιστικού δικτύου μουσείων και μνημείων στην ευρύτερη περιοχή.
Παράλληλα, το νέο μουσείο μπορεί να  λειτουργήσει ως κέντρο για τη διοργάνωση πολιτιστικών δραστηριοτήτων (workshops, εκπαιδευτικά προγράμματα, διαλέξεις, θεατρικές παραστάσεις έργων εμπνευσμένων από το Θηβαϊκό κύκλο, μουσικές παραστάσεις), οι οποίες αφενός θα ενισχύσουν τον επιμορφωτικό χαρακτήρα του, αφετέρου θα συμβάλλουν στην περαιτέρω προβολή και ανάπτυξη  του Δήμου Αλιάρτου, οδηγώντας ενδεχομένως και στην υλοποίηση υποστηρικτών έργων υποδομής, όπως πολιτιστικό κέντρο, θέατρο, βιβλιοθήκη, ξενώνες για την υποδοχή και τη φιλοξενία των επισκεπτών/μελετητών. Σε αυτό το γενικότερο πλαίσιο, το νέο μουσείο θα μπορούσε δυνάμει να αποτελέσει την αφετηρία για τη συγκρότηση ενός «ανοιχτού μουσείου» που θα περιλαμβάνει και θα προβάλλει μέσα από ένα οδοιπορικό με υπαίθριους εκθεσιακούς χώρους  την πολιτισμική κληρονομιά και το φυσικό πλούτο της ευρύτερης περιοχής, όπως για παράδειγμα τα αρχαία αποξηραντικά έργα, την Ακρόπολη του Γλα, τις υπόλοιπες τεχνικές εγκαταστάσεις της Αγγλικής Εταιρίας, τον τεχνολογικό εξοπλισμό της Εταιρίας (μηχανήματα), τους «Κήπους» με τα συγκροτήματα κατοικιών, τα φυσικά μνημεία (καταβόθρες). 

Με αυτό τον τρόπο δίνεται η δυνατότητα στο Δήμο ενός πλαισίου ανάπτυξης μέσα από εναλλακτικές και ήπιες μορφές τουρισμού (πολιτιστικός τουρισμός, οικοτουρισμός).

Αυτή  η εναλλακτική πρόταση  ανάπτυξης  για τον Καλλικρατικό Δήμο  Αλιάρτου έρχεται σε μια κρίσιμη συγκυρία. Την Δευτέρα  28  Φεβρουαρίου,
στον Αλίαρτο, στην αίθουσα συνεδριάσεων του δημοτικού συμβουλίου έγινε ενημέρωση  του Δ.Σ και των δημοτών από την εταιρεία  ENELCO  για την
δυνατότητα κατασκευής θερμοηλεκτρικού εργοστασίου, παραγωγής  ηλεκτρικής ενέργειας  από την καύση  φυσικού αέριου (ορυκτό καύσιμο,fossil fuels). Ο σύλλογός μας  «Το Κοινόν των Βοιωτών  για τον πολιτισμό και το
περιβάλλον » είναι  αντίθετος με αυτή την επένδυση και για τους εξής λόγους :

1.      Η επένδυση  αυτή αντίκειται σε μια από τις  βασικές  αρχές της αειφόρου ανάπτυξης δηλ. την διατήρηση και ανάδειξη της ποικιλομορφίας  της  υπαίθρου, την  συνετή διαχείριση των φυσικών πόρων, καθώς και την διατήρηση, ανάδειξη και προστασία της εθνικής ,φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς (Νόμος  2742/1999 άρθρο 6, παρ. 1 για τον χωροταξικό σχεδιασμό και την αειφόρο ανάπτυξη).
2.      Γιατί η Βοιωτία, τόπος  με πλούσια πολιτιστική κληρονομιά , σύμβολο του Ευρωπαϊκού  πολιτισμού, τείνει να εξελιχθεί σε ανεξέλεγκτο ενεργειακό κέντρο με καταστροφικές συνέπειες για το περιβάλλον. Σχηματάρι, Οινόφυτα, Θίσβη, Αντίκυρα. Ευτυχώς όχι , τα Βάγια και       η  Χαιρώνεια.
3.      Γιατί η συγκεκριμένη επένδυση συμβάλλει στην αποδιάρθρωση και ερημοποίηση του αγροτικού χώρου, της υπαίθρου.

        Μέσα  από την νομολογία  του Συμβουλίου της  Επικρατείας  που αφορά την προστασία του περιβάλλοντος  αναδείχτηκε μία ενδιαφέρουσαπαράμετρος : 
Είναι η ενεργητική διάσταση του δικαιώματος στην περιβαλλοντική προστασία , που συνίσταται κυρίως στη συμμετοχή των ατόμων και των οργανωμένων ομάδων της κοινωνίας των πολιτών, στη λήψη αποφάσεων που αφορούν την διαχείριση του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος .

ΤΟ ΚΟΙΝΟΝ ΤΩΝ ΒΟΙΩΤΩΝ
ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Σχετικές Αναρτήσεις :



17 σχόλια:

  1. Να μία πολύ ωραία πρόταση από το Κοινό των Βοιωτών, απάντηση στις αναπτυξιακές προοπτικές της περιοχής μας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΠΟΛΥ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΟΠΟ ΜΑΣ.ΕΛΠΙΖΩ ΝΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΤΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΣΟΒΑΡΟΤΗΤΑ ΠΟΥ ΤΗΣ ΑΡΜΟΖΕΙ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ωραία η πρόταση για τη ΜΥΘΙΚΗ ΒΟΙΩΤΙΑ στην Αλίαρτο, φοβούμαι όμως ότι στερείται πρακτικών θέσεων ως προς το εκθεσιακό περιεχόμενό της. Η μυθολογία δεν θα πρέπει να συγχέεται με την ιστορία και αυτό είναι κανόνας της αρχαιολογίας. Τα μυθολογικά παραδείγματα (ΑΛΙΑΡΤΟΣ, ΣΦΙΓΓΑ) της συγκεκριμένης πρότασης, νομίζω ότι δεν είναι αντιπροσωπευτικά στο σύνολο των μυθικών ηρώων της περιοχής. Το ότι η πρόταση αυτή συνοδεύεται με κριτική και άρνηση στην κυοφορούμενη πρόταση ενός «θερμοηλεκτρικού εργοστασίου» θα προκαλέσει, αναμφίβολα, έντονες αντιδράσεις όλων εκείνων που την προωθούν και θα υποδαυλίσει την όποια καλή πρόθεση…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. καλες οι προτασεις απο το κοινο των Βοιωτών αλλά λίγο ακριβές ρε παιδια,θα μου πεις δυσκολες εποχές πρέπει να εχεις και το κατι παραπάνω- έξοδα πολλα .Τα 12000 ευρω που κοστισε το ντοκιμαντερ και τα πλήρωσε ο ΔΉΜΟς Αλιάρτου επι Βιτση στο Κοινόν των Βοιωτών για τον πολιτισμό και το περιβάλλον» είναι πάρα πολλά για το συγκεκριμένο αποτέλεσμα.Μπράβο λοιπον στο κοινο των βοιωτών του πολιτισμόυ και του περιβάλλοντος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Μην "θάβουμε" μια ωραία πρόταση κάτω από κριτικές κακοπροαίρετες. Εξάλλου μια πρόταση δεν έχει σημασία το ποιός την καταθέτει αλλά το περιεχόμενο της. Εκείνο που πρέπει να δούμε είναι αν μπορεί να "περπατήσει", αν θα τύχει χρηματοδότησης κλπ. Η κριτική και η αρνητική στάση στο θέμα του εργοστασίου για μένα καλώς συνοδεύει την πρόταση γιατί έχει να κάνει με τον προσανατολισμό της αναπτυξης μιας περιοχής. Δεν μπορείς να τα έχεις όλα. Ή πας προς την αναπτυξη βιομηχανικών μονάδων ή πας προς την άλλη πλευρά, όπως η πρόταση αυτή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Το μουσείο των Θεσπιών γιατί δεν συμπεριλαμβάνεται στην πρόταση, στον άξονα μουσείων. Μιλάμε για μουσείο εικονικής πραγματικότητας και έχουμε στις Θεσπιές δηλαδή μέσα στο δήμο ένα θησαυρό ανενεργό, που κρύβεται στις αποθήκες του μουσείου των Θεσπιών. Επίσης ποιοί είναι το κοινό των βοιωτών; πόσο θα στοιχίσει; λίγο πιο μελέτη στην πρόταση που να αξιοποιεί όλο το πολιτιστικό δυναμικό του ΔΗΜΟΥ ΑΛΙΑΡΤΟΥ-ΘΕΣΠΙΩΝ; Προσοχή σε προτάσεις σκοπιμότητας δήμαρχε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. ανώνυμε δεν πρέπει να ρίχνουμε ευθύνες στο κοινό των Βοιωτών για το DVD. Νομίζω πως βοήθησε το κοινό στην προβολή των κήπων και τίποτα άλλο. Δεν νομίζω να είχε τόσο μεγάλο κόστος αυτή η προβολή και στην οποία συμμετείχαν ιστορικοί, ειδικοί, τεχνικοί, εκπαιδευτικοί, μαθητές Γυμνασίου, Λυκείου,κάποιοι αιρετοί νυν και πρώην και αρκετοί συμπολίτες μας. Όσο για την ENELKO νομίζω πως προέχει η γνώμη των ειδικών και όχι του κάθε τυχαίου. Αν βλάπτει να μην γίνει όχι μια φορά αλλά εκατό. Περιμένω όμως προτάσεις απο το κοινό των Βοιωτών για την παραγωγή της ηλεκτρικής ενέργειας, αν συμφωνούν με τον σημερινό και χτεσινό τρόπο παραγωγής ενέργειας και τι προτείνουν στα πλαίσια της αειφόρου ανάπτυξης όσο αναφορά την παραγωγή ενέργειας που θα μας απασχολήσει ιδιαίτερα τα επόμενα χρόνια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Πληροφορίες για το σύλλογο "ΤΟ ΚΟΙΝΟΝ ΤΩΝ ΒΟΙΩΤΩΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ" κοιτάξτε σε παλιότερη ανάρτηση εδώ:
    http://aliartos-city.blogspot.com/2010/09/blog-post_3579.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. αν εσύ ανώνυμε των 10.32 πιστεύεις ότι το ενεργιακό θέμα στην Ελλάδα θα μας το λύσουν οι ιδιωτικές εταιρείες (οι συμπράξεις ξένων και ελληνικών) τότε δεν υπάρχει θέμα συζήτησης μεταξύ μας γιατί βλέπουμε τελείως διαφορετικά το θέμα ανάπτυξη και ενέργεια στην Ελλάδα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Οι ειδικοί επιστήμονες. Παντού χρεαιάζονται. Μόνο που υπάρχουν επιστήμονες και 'επιστήμονες' . Τα μεγαλύτερα διατροφικά σκάνδαλα, τα πειράματα με εμβόλια στις χώρες του τρίτου κόσμου, την περσινή τρέλα με την νέα γρίππη. Κάποιοι επιστήμονες συμμετείχαν σε όλα αυτά, κάποιοι επιστήμονες ήταν πίσω από όλα αυτά. Άρα λοιπόν αντικειμενικότητα σημαίνει να μην έχεις τρεις που να συμφωνούν σε όλα. Βάλε και έναν που να έχει διαφορετική άποψη για να υπάρχει και ο αντίλογος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Νομίζω ότι ακόμη και από αυτό το μπλογκ δημοσιεύτηκαν αρκετά άρθρα επιστημόνων και επιστημονικών φορέων που αναπτύσουν απλά και κατανοητά και για άσχετους στοιχεία για το θέμα 'ηλεκτροπαραγωγή με χρήση φυσικού αερίου'. Και παραπέρα να ψάξει κανείς, ακόμη και με μία αναζήτηση στο google θα βρει επίσης πολλά στοιχεία. Εσείς που ακριβώς ψάχνετε και περιμένετε τους ειδικούς επιστήμονες να σας διαφωτίσουν; ή τέλος πάντων πείτε μας ποιούς; επιστήμονες ψάχνετε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. τα 12000 ευρω που πειρατε απο τον δημο Αλιαρτου μπορειτε να μας πειτε που πηγαν ; γιατι το ντοκυμαντερ που κανατε δεν κοστιζει πανω απο 3000 ευρω ; (ελπιζω αυτο να μην κοπει)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. τα 12000 ευρω που πηρατε απο τον δημο Αλιαρτου μπορειτε να μας πειτε που πηγαν ; γιατι το ντοκυμαντερ που κανατε δεν κοστιζει πανω απο 3000 ευρω ; (ελπιζω αυτο να μην κοπει)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. ΡΕ ΦΙΛΕ ΑΦΟΥ ΕΜΑΘΕΣ ΠΟΣΑ ΛΕΦΤΑ ΣΤΟΙΧΙΣΕ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΜΑΘΑΙΝΕΙΣ ΠΟΙΟΣ ΠΗΡΕ ΤΑ ΛΕΦΤΑ ΚΑΙ ΑΝ ΤΑ ΠΗΡΕ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Η ΝΕΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΛΟΓΟ ΝΑ ΚΑΛΥΨΕΙ ΚΑΠΟΙΑ ΠΑΡΑΝΟΜΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΔΗΜ.ΑΡΧΗ.ΚΑΙ ΤΟ ΛΕΩ ΑΥΤΟ ΓΙΑΤΙ ΑΥΤΗ ΘΑ ΚΛΕΙΘΕΙ ΝΑ ΠΛΗΡΩΣΕΙ ΜΕ ΟΛΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΑΠΟΔΕΙΞΕΙΣ ΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ.ΑΥΤΑ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΑΦΗΝΕΙΣ ΥΠΟΝΟΟΥΜΕΝΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΣΥΜΠΟΛΙΤΕΣ ΣΟΥ.ΔΕΝ ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΙΔΙΟΙ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Μπραβο καλα απαντησες. Υπαρχουν καποοι που τα ξερουν ολα.Ποσο κανει το ενα ποσο κανει το αλλο.Το μανο που κανουν ειναι να δημιουργουν εντυπωσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. θα ηταν καλο ο φιλος μας ναφησει την πολιτικη του καφενειου και να ενεργοποιειθει στα κοινα να μας προφυλαει και απο κακατοπιες. απο κριτες των παντων χορτασαμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σχόλια άσχετα με το θέμα της ανάρτησης θα διαγράφονται.

Μας διάβασαν