ΠΑΠΟΥΛΑΚΟΣ (1770-1861)
| Ετικέτες Άνθρωποι των Θαυμάτων, Αφιερώματα, Εκκλησία, Ελλαδικά, dk | Posted On Κυριακή 27 Ιουνίου 2010
To 1847 ξεκινά την αμφιλεγόμενη και θυελλώδη πορεία του ως διασημότητα ένας γέρος καλόγερος που τον φώναζαν άγιο Χριστόφορο ή Παπουλάκο. Η επίσημη ιστορία τον κατέγραψε ως απατεώνα, αγύρτη και πράκτορα των Ρώσων, η λαϊκή μνήμη τον διαφύλαξε ως άγιο, μάρτυρα και προφήτη. Το πραγματικό του όνομα ήταν Χριστόφορος Παναγιωτόπουλος, γεννήθηκε περίπου το 1770 στα Άρμπουνα...
...Καλαβρύτων, ήταν για χρόνια σφάκτης και χασάπης, κι όταν έγινε εξήντα χρονών, αποφάσισε να καλογερέψει. Πήγε στο Μέγα Σπήλαιο, αυτοχειροτονήθηκε καλόγερος με το όνομα Χριστόφορος και στα εξήντα τέσσερα του χρόνια άρχισε να κάνει περιοδείες και να κηρύττει. Αν και ως χασάπης ήξερε ελάχιστα γράμματα, είχε μάθει απέξω την Αγία Γραφή και την Αποκάλυψη του Ιωάννη και τη Σολομωνική, είχε τρομερή ευγλωττία και αμεσότητα, ενώ αντιλαμβανόταν αμέσως όχι μόνο τις εσωτερικές αλλά και τις πρακτικές ανάγκες των αγράμματων, εξαθλιωμένων και εγκαταλειμμένων αγροτικών πληθυσμών.
Η επίσημη κρατική προπαγάνδα του Όθωνα και των Βαυαρών αντιβασιλέων τον κατηγόρησε ότι είχε στρατολογηθεί από το δαιμόνιο Κατακάζυ, πρέσβη του τσάρου στην Ελλάδα, και περνούσε στον κοσμάκη την προπαγάνδα των Ρώσων, που ήθελαν να κάνουν τη χώρα προτεκτοράτο τους. Όποια κι αν ήταν η αλήθεια, ο γερο-καλόγερος ήξερε να μιλά στα πλήθη και δεν ήταν διόλου προσεχτικός ή διπλωματικός σ' αυτά που έλεγε.
Κατηγορούσε το βασιλιά ότι ήταν αβάπτιστος και ήθελε τον αποχριστιανισμό της χώρας, ονόμαζε τους Βαυαρούς «διαβολοτραγιά» , κατηγορούσε τους δασκάλους ότι δίδασκαν στα παιδιά «άθεα γράμματα», έλεγε ότι οι Αγγλοι είναι Εβραίοι, ονόμαζε τα δικαστήρια «γυφτόσπιτα» και κατηγορούσε την Ιερά Σύνοδο ότι αποτελείτο από άθεους.
Όπως ήταν φυσικό, ο Παπουλάκος μεταβλήθηκε γρήγορα σε νούμερο ένα εχθρό του κράτους και της επίσημης εκκλησίας, αλλά το κήρυγμα του είχε τρομερή απήχηση στις τοπικές κοινωνίες. Απ' όπου περνούσε γινόταν πανζουρλισμός. Η πρώτη του περιοδεία άρχισε από την Αχαΐα και κατέληξε στην ορεινή Αρκαδία, περνώντας από Ολυμπία και Τριφυλία. Όλα τα γύρω χωριά συγκεντρωνόντουσαν για να τον ακούσουν Άρχισαν να τον θεωρούν μεσσία και άγιο. Του έκοβαν τρίχες από μούσι και τις έβαζαν σε κορνίζες, θεωρούσαν άγια τα μαχαιροπίρουνα που χρησιμοποιούσε, σκούπιζαν τον ιδρώτα του με μαντίλια που τα χρησιμοποιούσαν μετά για να θεραπεύουν αρρώστιες.
Εικόνα από το Άγιο Όρος που αναπαριστά τον κωμικοτραγικό βίο του Παπουλάκου, που εικονίζεται επί εξέδρας
ενώ εκφωνεί τους πύρινους λόγους του στη Λακωνία , την οποία ο Παπουλάκος έχει μετονομάσει σε "Ισραήλ".
Η Ιερά Σύνοδος του απαγόρευσε να κηρύττει και η αστυνομία άρχισε να τον κυνηγά, όμως ο Παπουλάκος αγρίεψε ακόμα περισσότερο. Άρχισε να καλεί το λαό σε αντίσταση και συγκρότησε σώμα εθελοντών ενόπλων που τον ακολουθούσαν στις περιοδείες για να τον προστατεύουν από τα αποσπάσματα των χωροφυλάκων που τον ακολουθούσαν για να τον πιάσουν. Στην Τρίπολη προσπάθησε να τον συλλάβει ο νομάρχης, αλλά τραυματίστηκε. Στο δήμο Λεύκτρου πήγαν να τον συλλάβουν ο έπαρχος Οιτίλου και ο υπομοίραρχος, αλλά κινδύνευσαν να λιντσαριστούν από τρεις χιλιάδες άτομα που ακολουθούσαν τον Παπουλάκο. Ο γερο-καλόγερος πήρε τόσο αέρα από τη λαϊκή στήριξη, ώστε μετονόμαζε τα χωριά από τα οποία περνούσε (το χωριό Κολοκύθι το μετονόμασε σε Νέα Ιερουσαλήμ) κι άρχισε να διαλαλεί ότι θα τεθεί επικεφαλής του λαού προκειμένου να καταλάβει την Αθήνα κι από εκεί την Κωνσταντινούπολη, για να λειτουργήσει στην Αγια-Σοφιά.
Άρχισε να χειροτονεί δικούς του παπάδες και βεβαίωνε τους πιστούς του ότι αν τον σκοτώσουν θα αναστηθεί. Η φήμη του μεγάλωνε συνεχώς. Στη Μονεμβασιά τον υποδέχτηκαν 7.000 άτομα, όταν μπήκε στην Καλαμάτα χτυπούσαν οι καμπάνες όλων των εκκλησιών, στη Μάνη έγινε ξεσηκωμός. Το κράτος αποφάσισε να τον σταματήσει στη Λακωνία κι έστειλε τις ακόλουθες δυνάμεις για να συλλάβουν τον εξηντατετρά-χρονο Παπουλάκο, καλόγερο και πρώην χασάπη. Ένα τάγμα στρατού, εθνοφυλακές, δύο χιλιάδες χωροφύλακες, οροφύλακες, μια πυροβολαρχία και πέντε πολεμά κά πλοία («Κανάρης». «Όθων». «Ματθίλδη». «Αμαλία» και «Σκύλα»). Δεν τον έπιασαν. Χιλιάδες οπλισμένοι Μανιάτες τον περικύκλωσαν και απείλησαν ότι θα γίνει μακελειό. Ο αρχηγός του στρατού, στρατηγός Γενναίος Κολοκοτρώνης, γιος του Θεόδωρου, απέσυρε τα στρατεύματα για να μην ξεσπάσει εμφύλιος.
Αυτό όμως που δεν κατάφερε ολόκληρο το εκστρατευτικό σώμα το κατάφερε η παλιά μέθοδος, η προδοσία και η δωροδοκία. Ο Παπουλάκος είχε κρυφτεί στο μοναστήρι της Βόιδονίτσης απ' όπου έστειλε ένα πιστό του οπαδό, έναν αγράμματο παπά, τον παπα-Βασίλαρο, να μεταφέρει ειδήσεις και οδηγίες. Ο Βασίλαρος συνελήφθη, τον πήγαν στη Σπάρτη, τον κύκλωσαν νομάρχες, στρατηγοί και δεσποτάδες, του έδωσαν και 6.000 δραχμές δώρο και δέχτηκε να καταδώσει τον Παπουλάκο. Οδήγησε στον κρυμμένο Παπουλάκο έξι αστυνομικούς ντυμένους σαν Μανιάτες χωρικούς, οι οποίοι τον έδεσαν και τον απήγαγαν. Τον φυλάκισαν στο Ρίο, αλλά δεν τον δίκασαν ποτέ για να μην εξεγερθούν οι οπαδοί του.
Πέθανε στις 18 Ιανουαρίου του 1861, περιορισμένος σε ένα μοναστήρι της Άνδρου, η μνήμη του όμως έμεινε ζωντανή στην Πελοπόννησο. Στις εκκλησίες της Μάνης τον μνημόνευαν για χρόνια, ενώ, σύμφωνα με το θρύλο, τη μέρα του θανάτου του δάκρυσαν οι εικόνες των εκκλησιών. Φοβερά μισητό πρόσωπο έγινε ο προδότης παπα-Βασίλαρος, που δολοφονήθηκε μυστηριωδώς στις Σπέτσες.
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια άσχετα με το θέμα της ανάρτησης θα διαγράφονται.